Tankar och infall.


fredag 15 april 2011

Tacksamhetens lov.

Jag övar mig på att vara tacksam.

Istället för att säga att det är tråkigt att jag bara orkade putsa köksfönstren och att alla andra fönster fortfarande är skitiga säger jag “-Vad härligt att jag har putsat köksfönstren!”

Istället för att tycka att det är en massa jobb kvar att göra i trädgården säger jag “-Vad underbart det är att jag orkade köra undan en hel skottkärra med löv i dag!”

Det-är-OK

I stället för att säga “-Jag önskar att jag orkade ta en långpromenad i vårsolen” säger jag “- Vad härligt det var att sitta i solen och ta eftermiddagskaffet!” 

Att vara tacksam för det som är bra och sedan ignorera resten, är min nuvarande filosofi. Jag övar mig på att vara tacksam, för det är inte alldeles enkelt och det går inte helt av sig självt.

Trots att livet inte är precis så som jag skulle önska så finns det ju en hel del som faktiskt är riktigt bra. Jag behöver inte gå hungrig, jag behöver inte frysa och jag behöver inte sova i en trappuppgång eller under en pappkartong. Jag har mat. Jag har kläder. Jag har ett hem. Dessutom äger jag min tid. Jag behöver inte inställa mig någonstans, vid en speciell tid och jag kan vara hemma, eller borta, när jag själv vill. (Jag ignorerar för tillfället att jag är inskriven i ett “arbetsmarknadsrehabiliteringsningsprojekt” för där händer ändå inte ett smack. Jag tror att jag bättrar på statistiken en aning eftersom jag numera inte räknas som långtidssjukskriven utan är “i åtgärd”.) Så länge de inte tänder blåslampan och eldar mig i baken är jag tacksam. Åtminstone övar jag på att se det hela från den vinkeln.

Hens

Den senaste tiden har jag ägnat åt att försöka få ordning på vad jag ska bli när jag blir stor. Jag har kommit fram till att jag kanske inte ens behöver bli större än jag är och därmed kan stanna vid att bara vara. Livet är ju inte bara till för att fyllas med en titel och ett arbetsliv. Det finns annat som är värt att leva för och jag övar mig nu på att vara tacksam för det. Kanske är jag naiv som tror att allt löser sig, men låt mig då så vara.

Jag hävdar med en dåres envishet att livet vill mig väl och att universums goda krafter tar hand om mig, oavsett hur Sveriges riksdag och regering beslutar vad det gäller min rätt att vara sjukskriven och få ersättning. Jag övar på att vara tacksam för den goda kraften i universum och för livets goda vilja. Det är mycket roligare att vara en tacksam person än en som oroar sig. Det ska tankekraft till och det tar tid att fundera över faktiska läget, men jag har gott om både tankekraft och tid. Jag är ganska nöjd med att vara jag och leva mitt liv. Det har jag till viss del tacksamheten att tacka för. Det är jag tacksam för på riktigt!    

   eastereggs  Kyckling  tupp

Medan jag filosoferar vidare över livets stora frågor önskar jag er en riktigt Glad Påsk. Med den frekvens jag för närvarande har på bloggskrivandet så lär det väl inte bli något mer skrivet här förrän påsken är ett minne blott. Men var inte allt för säker! Kanske dyker jag upp i en dator nära dig snabbare än någon kunde ana.

Ha det gott!

KraM.

6 kommentarer:

  1. Hej. Du har så rätt! Vi har mycket att vara tacksamma för. Om man tittar sej runt i världen och ser vad som händer där, så kan man inte vara annat än nöjd med livet.Vi behöver inte bo under bar himmel,vi behöver inte leta efter mat,fryser,kanske vi gör ibland, men vi har kläder att ta på oss. Även om politikerna är knäppa,så skjuter dom inte ihjäl oss som vissa dårar i andra länder gör.
    Visst finns det mycket som man skulle vilja ha annorlunda,men som du säger,allt brukar lösa sej i sista änden.
    Hoppas att påsken blir glädjefylld och att solen skiner på oss och att kvasten funkar när vi drar i väg till Blåkulla.

    Kram från LISA

    SvaraRadera
  2. Jag tror som du att det löser sig till slut. Så känner jag ibland då jag tänker tillbaka på saker som jag oroat och ojat mig över. På ett eller annat sätt så läste det sig i slutändan.
    Det omöjliga blev möjligt och så önskar jag att jag kunde låta bli att tänka så mkt på alla OM eller MEN.
    Tacksam det är nog alla då man för det på tal men det är så otroligt lätt att glömma bort att uppskatta det man ändå har.
    Fast vi är ju bara människor och det är mänskligt att balla ur lite:))) … bloggandet är segt även för mig… jag har tappat gnistan rätt mkt och har svårt att hitta orden men det reder sig nog bara tiden har si gång.
    Önskar dig allt gott och tänker på dig.
    KRAM KRAM

    SvaraRadera
  3. Med den inställningen du har så kommer det att fixa sej ska du se. Visst har man mycket att vara tacksam för men man glömmer det alldeles för lätt.Det gäller också att orka sätta värde på livet när det är onormalt hårt mot oss.
    Behöver påminnas ibland om livets goda. Men jag tror också att ju äldre man blir desto mer sätter vi värde på det vi har runt oss på nått sätt. Man ser också saker på ett annat sätt än när man var yngre. Nu ser vi fram mot VÅREN som ju är här :-))
    EN GOD OCH GLAD PÅSK önskar jag er där ute på Ön.Kram från OSS här å tack för ett mysigt samtal här om dagen hjärtat.

    SvaraRadera
  4. Det är en vis filosofi...jag försöker själv använda mig av den så ofta jag kan men ibland trillar man av banan och gnäller. MEN innerst inne är man ju medveten om att ALLT inte är skit..faktiskt... Ha en superduper härlig Påsk damen och sköt om dig. Kram

    SvaraRadera
  5. En mycket bra filosofi att hålla sig i min vän. Går att applicera på det mesta och håller i många lägen. Om man bara känner efter lite längre in i hjärtat där tacksamheten bor..nästan alltid finns det något att glädjas åt där!
    Hoppas att du fick fatt i sina blåa sippor idag! Just denna lördag ville mannen inte alls tiull Sundsby.."vi var ju där förra lördagen..!" Ack ja.. ; )
    Arbetsmarknadsrehabiliteringsprojekt är ett himla långt och stiligt ord du.. ; ) Vad är det meningen att det skall innebära för din del?
    Stora KRAMEN kommer som vanligt här.. <3

    SvaraRadera
  6. Tänker på dej som alltid och önskar dej en Trevlig helg :) Samtidigt önskar jag dej även en jättefin vår och sommar och jag önskar dej o de dina det bästa av allt
    god hälsa
    kärlek
    vänskap
    braiga dagar
    och allt som hör till
    Sitter nu i soffan med jättedåligt samvete och brevid mej ligger valpen som är lessen över att matte nyss trampade han på ena tassen :(
    Kram till dej från Småland

    SvaraRadera